Hoi! Wat leuk dat je even komt kijken bij ons op school. Ik vertel je graag hoe het hier gaat, wat ik allemaal mag leren en waarom ik het hier zo fijn vind. Hopelijk word jij net zo enthousiast als ik! 

Mijn stamgroep – een fijne start van de dag

Elke ochtend begin ik in mijnstamgroep. Dat is een vaste groep kinderen met wie ik de dag starten ook weer afsluit. We hebbenonzeeigen leerkracht,die we ook wel onze mentor noemen. In de stamgroep praten we met elkaar, vieren we verjaardagen en bespreken we hoe het met iedereen gaat.Het voelt heel vertrouwd, net als een kleine klas in een grote school. Hier voel ik me altijd welkom en kan ik lekker beginnen aan de dag. 


Op avontuur op het leerplein

Na het opstarten gaan we aan de slag op het leerplein. Dat is een grote, open ruimte waar meerdere stamgroepen samenwerken. Ik werk daar samen met kinderen van andere leeftijden. Soms ben ik de jongste, soms de oudste – en dat is best leuk, want daar leer je veel van! We krijgen uitleg in kleine groepjes, op het niveau dat bij ons past. 

Soms legt de juf of meester iets uit, en soms ga ik zelf op zoek naar antwoorden. Ik mag ook mijn eigen planning maken en daar zelfstandig mee aan de slag gaan. Als ik ergens niet uitkom, kan ik overleggen met anderen. We helpen elkaar en leren samen – dat vind ik misschien wel het leukste! 

Zo leren wij 

In de middenbouw (groep 3, 4 en 5) en bovenbouw (groep 6, 7 en 8) werken we vaak met boeken van een methode. Zo zorg ik ervoor dat ik een goede basis krijg. De juf of meester legt de les altijd op een manier uit die ik goed begrijp. Eerst vertelt de juf of meester wat we gaan leren, daarna oefenen we samen, en daarna mag ik zelf aan de slag. 

Soms werk ik in een klein groepje voor extra uitleg, en soms krijg ik een moeilijkere opdracht als ik het al goed kan. Zo krijg ik de uitleg en lesstof die voor mij past. 

We gebruiken ook Chromebooks. Ik oefen daar bijvoorbeeld spelling of rekenen op, het fijne van werken op een Chromebook is dat hij steeds mijn niveau kan aanpassen. Op het planbord zie ik altijd wat we die dag gaan doen en welke doelen we hebben. Het staat er altijd in ik-taal, zodat ik precies weet wat ik aan het leren ben, zoals: 'Ik kan de sommen tot 100 uitrekenen' of: 'Ik weet wat een hoofdletter is'. 

Werken met een weekplanning 

Elke week krijg ik een weekplanning, ook als ik al in groep 2 zit krijg ik ‘taakjes’. Daarop staat wat ik moet doen en wat ik zelf mag kiezen. Door de weekplanning leer ik goed plannen en nadenken over wat ik nog moet oefenen. Het helpt me om steeds zelfstandiger te worden. 

Meer dan rekenen en taal 

Natuurlijk doen we niet alleen rekenen, taal en lezen. We hebben ook creatieve vakken, Engels, wereldoriëntatie en gym, vaak van een vakdocent. Soms werken we aan een project, bijvoorbeeld over de ruimte, dieren of een ander land. Dan leer ik door te doen, te ontdekken en samen te werken. 

Goed omgaan met elkaar 

Op school vinden we het ook belangrijk om goed met elkaar om te gaan. Elke week werken we met een les uit Kwink, een methode waarmee we leren over gevoelens, samenwerken en hoe je ruzies oplost. Het helpt ons om de klas gezellig en veilig te houden. 

Hier mag ik zijn wie ik ben

Wat ik fijn vind, is dat ik hier echt mezelf mag zijn. Iedereen leert op z’n eigen tempo, en we helpen elkaar om te groeien. Niet alleen in schoolvakken, maar ook in samenwerken, samenspelen, nadenken en zelf keuzes maken. 

Aan het einde van de dag kom ik weer terug in mijn stamgroep. Dan praten we nog even na, ruimen we op en sluiten we de dag samen af. Ik ga vaak met een blij gevoel naar huis, omdat ik weer iets nieuws heb geleerd of ontdekt.