
Bij ons op school draait alles om groei – in kennis, vaardigheden én als persoon. We bieden een veilige en stimulerende omgeving waarin ieder kind zich op zijn eigen manier kan ontwikkelen.
Op Kindcentrum Theresia starten en sluiten kinderen de dag in hun stamgroep, een vaste groep. Gedurende de dag werken ze ook regelmatig op het leerplein, een open en moderne leeromgeving waar verschillende stamgroepen samen leren, spelen, ontdekken en samenwerken.
Onze leerpleinen zijn flexibel ingericht. De ruimte kan open worden gebruikt voor gezamenlijke activiteiten, maar ook worden afgesloten wanneer rust, focus en/of stamgroepactiviteiten gewenst zijn.
Samen leren in units en leerpleinen
Onze stamgroepen werken samen op leerpleinen – dynamische en open leeromgevingen waar kinderen leren, spelen en samenwerken. Een aantal leerpleinen samen vormen een unit. Binnen een unit werken leerkrachten intensief samen, stemmen ze het onderwijs op elkaar af en bewaken ze de doorgaande ontwikkeling van ieder kind.
Bij grote thema’s of gezamenlijke projecten werken kinderen soms unit-overstijgend samen. Zo zorgen we voor een sterke verbinding binnen en tussen de leerjaren.
Overzicht schooljaar 2024-2025
Unit Onderbouw – leerjaar 1-2
- Stamgroep 1/2A
- Stamgroep 1/2B
- Stamgroep 1/2C
Deze stamgroepen werken samen op één leerplein.
Unit Middenbouw – leerjaar 3-4
- Stamgroep 3/4A
- Stamgroep 3/4B
- Stamgroep3/4C
Deze stamgroepen werken op twee tegenover elkaar liggende leerpleinen met elkaar samen.
Unit Bovenbouw – leerjaar 6-7-8
- Stamgroep 5/6A
- Stamgroep 5/6B
- Stamgroep 6/7A
- Stamgroep 6/7B
- Stamgroep 8
In de bovenbouw werken we met gecombineerde groepen op drie leerpleinen, waardoor samenwerking en voorbereiding op het voortgezet onderwijs centraal staan.

De stamgroep: een veilige basis
Elke dag start en eindigt in destamgroep – een vaste groep kinderen met een eigen mentor. Hier is aandacht voor verbinding, het voeren van groepsgesprekken, vieringen zoals verjaardagen en het creëren van een veilige sfeer.De stamgroep biedt door de dag heen op meerdere momenten structuur, herkenning en vertrouwen.
Leren op het leerplein
Gedurende de dag bewegen kinderen zich tussen hun stamgroep en hetleerplein. Ze volgen instructies in kleinere instructiegroepen, passend bij hun niveau en leerbehoefte. Op hetleerpleinwerken kinderen zelfstandig, overleggen ze met elkaar en krijgen ze begeleiding van de leerkrachten.
We werken binnen de gehele school met heterogene groepen – kinderen van verschillende leeftijden leren samen. Dit biedt waardevolle sociale leerervaringen: de een leert van de ander, en kinderen ervaren hoe het is om soms de jongste en soms de oudste te zijn in de groep.
Flexibiliteit en maatwerk
De combinatie van stamgroep en leerplein zorgt voor een dynamische en rijke leeromgeving, waarin kinderen niet alleen leren van de leerkracht, maar ookmet en van elkaar. Zo groeien ze elke dag – als leerling én als kind.
Onze manier van werken biedt ruimte voor maatwerk. Door flexibel te organiseren en goed te kijken naar wat elk kind nodig heeft, zorgen we voor passende instructie en begeleiding. Of het nu gaat om zelfstandig werken met een taakbrief, samen aan een project of extra uitleg bij een onderwerp – we sluiten aan bij het kind.
Zo ontstaat een rijke leeromgeving waarin kinderen niet alleen kennis opdoen, maar ook groeien in zelfstandigheid, samenwerking en zelfvertrouwen.
Een dag bij ons op school
Benieuwd hoe het gaat bij ons op school? Een leerling vertelt je waarom het hier zo fijn is.
